2007. november 11., vasárnap

Lamperth nem helyesli a szabad iskolaválasztást

Lamperth Mónika szociális és munkaügyi miniszter korlátozná a szabad iskolaválasztás jogát. Úgy véli, a hátrányos helyzetű gyerekeknek nincs lehetősége más városok (esetleg jobb, színvonalasabb) iskoláit látogatni, csupán a jobb anyagi körülmények közt élő családok engedhetik meg maguknak, hogy válogassanak, ami csak fokozza a társadalmi különbségeket.

A miniszter asszony valós problémát vetett fel. Mindenki tudja - bár sokan nem szívesen ismerik el -, hogy a magyar oktatásügy régóta változtatásra szorul. Az elmúlt években készült PISA-felmérések (Program for International Student Assessment; a vizsgálat hétköznapi problémák megoldásával méri fel a diákok képességeit) elszomorító eredményeket mutattak ki: a hazai tanulók használható tudása messze elmarad más országbeli társaikétól. A gyerekek alig tudják alkalmazni a gyakorlatban mindazt, amit az iskolában tanultak. Szövegértésük - saját anyanyelvükön - nem megfelelő. A tanulmány arra is rámutatott, hogy az egyes iskolák diákjainak tudása között észrevehető különbség van - erre utalt Lamperth is.
Amikor az eredmények napvilágot láttak, az iskolák igazgatói, tanárai nem akartak megszólalni az ügyben; bokros teendőikre hivatkozva megtagadták, hogy válaszoljanak a riporterek kérdéseire.

De ha a magyar oktatás úgy jó, ahogy van, akkor...
hogyan lehetséges, hogy a gyerekek nagy része nem szeret olvasni? Sajnos világjelenségről van szó. Sokak szerint az iskola egyenesen kiöli az érdeklődést a tanulókból.
Hogyan kerülhet sor arra, hogy kiemelkedően tehetséges tanulók kallódjanak? Gyakran épp az átlagnál jobb képességű gyerekekkel nem tudnak mit kezdeni az iskolában. A tanárok hamar észreveszik, hogy egy gyerek "nehéz természetű", "nem jól teljesít az órákon", "képességeihez mérten rosszak a jegyei", "túl harsány", "túl csendes". Viszont évekig is eljárhat ugyanabba az iskolába, mégsem állapítja meg senki, hogy van, amiben igenis tehetséges - igaz, az ilyen tehetség rendszerint nem kapcsolódik közvetlenül a tananyaghoz.
Egyszerű példával: ismerős pedagógusok társaságban említettek egy tízéves kislányt, aki újonnan került az osztályba szeptemberben. Az itt dolgozó tanárok jó előre "figyelmeztették" egymást, hogy a gyerek túl félénk, vigyázni kell rá - ezzel el is érték, hogy rögződjön benne a bélyeg. Gyanítom, nem a vélt vagy valós hibákat kellene hangsúlyozni, inkább abban kellene bátorítani, sikerélményhez juttatni, amiben jó, ezért megkérdeztem a tanárokat, miben tehetséges a kislány. Azt még nem tudjuk - felelte az egyikük. De a hibáját már kiszúrták...

Ellenpélda leginkább a liberálisabb magánintézményekben fordul elő, ezeket viszont nemcsak a szegényebbek, de az átlagos polgárok sem engedhetik meg maguknak.

A nyílt vagy rejtett elkülönítés is létezik, ha nem is szívesen ismerjük be. Rendszerint dacot, csalódottságot vált ki az érintett gyerekekből, akiknek sok elutasítást kell elviselniük. Ezek a diákok ugyanakkor hálásak az elfogadásért, az emberséges bánásmódért, mert ilyen is van.
Sok tanárnak viszont nehéz elfogadnia, hogy a más kultúrából, esetleg "csupán" más anyagi hátterű családból érkező gyerek esetében mást tekintünk sikernek, mint amit ők általában annak vélnek. Talán ezekből a gyerekekből sosem lesz kitűnő tanuló, és felnőttként sem válnak hatdiplomás professzorrá - nem ezt kell erőltetni, hanem megtalálni azt, amihez természetes vonzódásuk, érzékük van.

Az iskolai tantárgyakra kapott érdemjegyek nem tükrözik azt, hogy hogyan állja meg az életben a helyét a tanuló. Hiába a kitűnő bizonyítvány, ha a diák nem rendelkezik az érvényesüléshez kellő ismerettel, készséggel - amit a magyar iskolában nemigen sajátíthat el.
Megoldást nem az jelent, hogy ezután - egyenlő esélyekkel - senkinek ne legyen lehetősége iskolát választani. Nem szűkíteni kell a réteget, akik választhatnak, hanem bővíteni. Ugyanakkor az sem bizonyos, hogy egy városi intézményben türelmesebb, megértőbb, szociálisan érzékenyebb tanárok tanítanak, mint vidéken. Úgy vélem, hozzáértő, rátermett, lelkes és új módszerekre nyitott pedagógusok többet érnének, mint az oktatásra fordított támogatás és új rendeletek együttvéve.

16 megjegyzés:

vallalkozasiotletek.com írta...

Természetesen egyet is lehet érteni a megközelítéssel, de nem biztos, hogy így gondolkodna a miniszter-asszony erről a kérdésről, amennyiben „személyesen” érintett lenne a kérdésben. A szegregáció, a megkülönböztetés… nem épp polgári jellem, bár nem érzem magam populistának, de igen is azt vallom, ha már demokrácia, akkor legyen demokratikus az iskola rendszer. Ne a jobbakat nyomjuk le, hanem az esélytelenebbeknek adjunk esélyt a felemelkedésre.
Más: ne feledjük, ennyi „hülyegyerek” nincs a világon …
Nem lehet, hogy az oktatásban van a gebasz?
Ma tanárok többsége csak, tanár nem pedig pedagógus, oldalakt tudnék tele írni napi tapasztalatok alapján, hogy milyen problémák alapvető gondok vannak, egy falusi, de még adott esetben egy város kisiskolában is. Amíg a tanerő, nem zárja ki a kóklereket, amíg az iskolarendszer nem tisztítja meg önmagát, amire egyes többosztályos gimnáziumokban már vannak ráutaló jelek, (egykori középiskolai tanár ma már felső tagozatosokat tanít, általános iskolai szinten, bár nem mondom, hogy ez minden esetben jó dolog a diákoknak)

Üdv: István

Ui.: Aranyhaj Gratulálok, a blogodhoz! ;) Csak így tovább!

Aranyhaj írta...

Sajnos bizonyos, hogy sok baj van az oktatási rendszerünkkel, a mindenkori oktatásügyi minisztérium meg a tanárok jó szándéka ellenére is. Szerencsére ismerek olyan tanárt, akit még háta mögött is "nagyon jó szakemberként", "rendes, korrekt emberként" jellemeznek a tanítványai, munkatársai. Sajnos mégis úgy látom, többségben vannak a tekintélyelvű, kevésbé nyitott pedagógusok... A rendszert próbálták már megreformálni, de falakba ütköztek.

Köszönöm a dicséretet, igyekszek színvonalas dolgokat írni :-)

vallalkozasiotletek.com írta...

Aranyhaj,

A jó szándékot nem vonom kétségbe, de ez nem elég. Nem vagyok benn szakember ugyan, politizálni sem akarok, de néha többet ér a józan paraszti ész…
De ezen sajna kár okoskodnunk hisz nem rajtunk áll vagy bukik a dolog…

Azon gondolkodom melyik blogon akadtam rád, de nem jöttem rá. Azt hiszem a szponzorált blog témában érdeklődtél, amire válaszoltam is Ezzel kapcsolatban annyit:
- remek dolog ha a témádhoz illeszkedő, blogokon, fórumukon manageled magad, linkelsz! ( így az internetes keresőknek dolgozol)
- Jól tematizált címkéket használsz
- Olyan blogokon hagyod a linked ahová a témád iránt érdeklődő emberkék járhatnak
( ezzel elsősorban a látogatóidnak dolgozol)

A szponzorált blog dolog egy megélhetés szintű jövedelmet is jelenthet akár, addig is vannak remek partnerprogramok, miután kiismered a látogatóid, ( kor, érdeklődés…) akkor egy rájuk szabott partnerprogramot keresel ( mondjuk mint a libri.hu az webes könyváruház, vagy a delibo.hu az étrend-kiegészítőivel, vagy a rent a car, autokölcsönző…).
Aztán még van lehetőséged szponzorált link illetve banner kihelyezésére természetesen ez már nagy ismertséget és látogatottságot igényel.

Amennyiben ez a terület felkeltette az érdeklődésed, látogass el a blogomra további tippekért!

Üdv: István
-------------------------------------------------------------
Online megjelenés Fillérekből, gyorsan, hatékonyan…
http://joomla2007.blog.extra.hu/

Aranyhaj írta...

Több blogba is szoktam hozzászólásokat írni, és sajna az is előfordul, hogy nem találok vissza oda, ahol egyszer már voltam... kezdő blogoló vagyok még.

http://joomla2007.blog.extra.hu/

Ez a blogod webcíme, ugye, jól veszem ki?

Köszönöm az ötletet, nem fogod elhinni, de épp ma rendeltem a libri.hu-n könyveket az édesanyám számára. Nagy könyvbarát vagyok :-) ebből kifolyólag örömmel foglalkozom bármivel, ami könyvekkel kapcsolatos.

Névtelen írta...

Igen a http://joomla2007.blog.extra.hu/ az egyik blogom. A célja induló online vállalkozások illetve vállalkozó szellemű emberkéknek segíteni az elinulásban, infókkal, ötletekkel.
Illetve a Joomla mint ingyenes webszerkesztő alkalmazás bemutatása.

Ha már libri.hu, akkor itt az ideje a partnerpogram regisztrációnak!
Aztán banner, és vagy link a blogra, illetve amit kapsz partnerlinket azt egy kis kísérőszőveggel e-mail aláírásként is használhatod!

Üdv.: István

ui.: neked milyen online terveid vannak?

Aranyhaj írta...

Köszönöm a segítséget.
Az online terveket most kezdem ismertetni a blogban, egyelőre megpróbálok eligazodni az egyes ajánlatok között. Még ki kell tapasztalnom, hogyan működnek.

vallalkozasiotletek.com írta...

Nagyon szívesen!

Első körben egyáltalán milyen terület érdekel?

- internetes vállalkozás
- értékesítés
- partnerprogamok
- esetleg nagy látogatottságú weboldal létrehozása és ennek mint reklám felületnek értékesítése?
- ...?

ezekhez is találsz folyamatosan infót itt is:
http://kkv_asszisztens.blog.extra.hu/
és az értékesítésihez itt:
http://masodallas_uzlet.blog.extra.hu/

- kérdezz, kommentezz!

Üdv: István

ui.:
- Amennyiben kérdésed van csak, bátran!

Aranyhaj írta...

Köszönöm. Először tisztába kell jönnöm vele, melyik mit fed pontosan, aztán melyikkel érdemes behatóan foglalkozni. Aztán munkához látok :-)

Névtelen írta...

Remek stratégia!

némi infó:http://www.wesselenyi.com/
illetve ha Google-ben rákeresel "Wesselényi Andrea" -ra!

Sok mindent megismerhetsz, partnerprogram illetve, távmunka témakörben!

Sok sikert!

Üdv.: István

Névtelen írta...

Emberek, asszonyok!

Vegyétek már észre, hogy nem az iskola fogja a dolgot megváltoztatni. Nem az iskola tanítja olvasásra, írásra, az olvasás-írás-számolás szeretetére a gyereket, hanem a család. A magyar társadalomban a családok szétzilálzak, nem olvasnak, TV-znek, videóznak, nincs könyv a polcon, nem jár újság, van viszont DVD, video, stb. Nem is fog a gyerek se írni, se olvasni! Ennek az igénynek a gyerek 6 éves koráig - pont amire iskolába megy - már ki kellene alakulnia az estimesékkel, a képeskönyvek nézegetésével, stb.
Az oktatási rendszerváltásól meg annyit, hogy oda haladunk ahol most amerika van. A fele nép sötét és analfabéta. Menj ki , nézd meg! Én láttam!!! Szar az oktatásuk. És mi most ezt majmoljuk. A pisa mérés meg egy nagy szar (bocs: pisa :)), mert nem azt mérték, amit a gyerekek tanulnak, hanem rájuk szabadítottak egy tök idegen nyugati baromságot.
Ne az iskolákkal akarjuk megoldatni a problémákat! A társadalmat kell visszafejleszteni a régi szép normális és MAGYAR !!! időkbe. Amikor diákjaink sorra nyeték a nemzetközi diákolimpákat (és nem volt még HEFOP), nobek-díjasok letek a tudósaink, stb. Oszt porosz rendszerű oktatás volt, oszt minden iskolába uyganúgy tanítotak. No mi van akkor? Barátaim! Ne majmoljuk már a szar nyugatot! Magunkak találjuk ki, ami jó. A gyerekeről meg annyit, a töbségük sajnos nem azért deviáns, mert valamiben tehetséges, hiába is keresed mibae az, úgyse találod, hanem mert otthon a család nem nevelte meg rendesen!!!!!!!

papa

Névtelen írta...

Papa a véleményed név nélkül is vélemény, nem túl választékos az egy másik dolog, van "stílusod" nem túl jó, de a tiéd!

Nem szoktam személyeskedni, de ezt a rekciót nem tudom kihagyni.

Szerintem alapvetően senkit sem akarunk majmolni, sem a jenkit, sem a németet...
Nem vonom kétségbe hogy sok múlik a családodn, de az iskola sem szabadidős elfoglaltság kellene legyen...

Üdv: István

Aranyhaj írta...

Valóban nem jó, hogy az emberek több időt töltenek a "doboz" előtt, mint könyvekkel, ezt nem lehet elégszer elmondani!

De a PISA nem butaság olyan szempontból, hogy a használható tudást vizsgálja. Ismerek én százhetvenes (!) intelligenciahányadossal rendelkező embert (egykori OSZTV-versenyzőt), aki nem találja a helyét a világban. (Viszonyításként: 100 az átlag, 150-nél kezdődik a zseni, Einstein IQ-ja 184 volt.) Hiába készítenek fel a "régi" oktatási rendszerrel egy-két résztvevőt a diákolimpiára, a többség attól nem lesz okosabb, műveltebb.
Persze, nem attól lesz valaki tehetség, hogy deviáns, de sok példa van rá, hogy egy-egy diákban észrevétlenek maradnak akár a kiemelkedő képességek is, miközben a tanár azzal van elfoglalva, hogy a tananyagnak megfelelően idomítsa a gyerekeket.

Amerikában semmi sem jobb, mint itt, ott talán még álszentebb a társadalom.
A porosz rendszer mitől magyarabb az újaknál? Attól, hogy régebbi?

Névtelen írta...

Aranyhaj,

Mintha csak én írtam volna!

Aranyhaj írta...

:-)

Aranyhaj írta...

Ja, és azokban a régi típusú iskolában nevelték azt a most negyven-ötven éves nemzedéket, amelyik napjainkra nem ismeri a könyvet; ezt a mintát látják a mai fiatalok, gyerekek...

Névtelen írta...

Apropó Könyv!

Ha már ajánlottam, akkor sorry...

Különösen most online iránykeresés közepette, és különösen neked ilyen okos nyitott emberkének!

Robert Spector: amazon.com
Chris Anderson: Hosszú farok (Long Tial)

Az előbbi az online üzletépítés folymatát vázolja, az utóbbi a modren (online) gazdaságtan működésébe enged bepillantást.

Remélem felkeltettem az érdeklődésed! ;)

Jó hétvégét AranyHaj!

Üdv: István