2008. április 29., kedd

Harry Potter mint tananyag

Az egyik legnagyobb angol vizsgaközpont, az AQA (Assessment and Qualifications Alliance) felvette a következő évi tantervbe a Harry Potter-sorozat első kötetét (Harry Potter és a bölcsek köve), ami ezentúl az angol nyelv és irodalom tantárgy egyik érettségi tétele lesz. A diákok 1500 szavas elemzést írhatnak, amelyben Joanne Rowling művét hasonlítják össze más szerzők könyveivel; ismertetik a cselekményt, a jellemábrázolást és Rowling nyelvhasználatát; emellett papírra kell vetniük egy 800 szóból álló fogalmazást, amit Harry Potter története inspirált.
Nem titok, hogy nem vagyok a mai oktatás híve - de olyan iskolába még én is szívesen járnék (na jó... benéznék...), ahol ilyesmit lehet tanulni.
Ha én kapnék hasonló feladatot, leginkább az írónő jellemábrázolását dicsérném - bár a történetszövésére sem lehet panasz (valamennyi regénye bővelkedik meglepő fordulatokban). Megemlíteném még a szívhez szóló, örömteli jeleneteket, mint Rowling fő erősségeit; igaz, a későbbi kötetekben gyakrabban olvashatunk ilyesmit, mint az első könyvben.

Nem nagy meglepetésre máris akadtak fanyalgók, akik szerint a sorozat célja pusztán szórakoztatni az olvasókat; szerintük csupán azon művek válhatnának vizsgatétellé, amik kiállták az idők próbáját.
Ez utóbbiról eszembe jut az egyszeri anyós portréjáról szóló vicc, amelyben a vő megjegyzi, nem minden klasszikus, ami ősrégi.

Nincsenek megjegyzések: